David-Joris Nijenhuis

David-Joris Nijenhuis (1975) is geboren en getogen in Leeuwarden, maar verhuisde in juli 1995 mede vanwege zijn niet-Friese roots en de keuze voor Sociale Geografie vrijwel direct na het behalen van zijn diploma naar Nijmegen. Toch blijft Leeuwarden de stad, waar hij nog altijd graag op visite gaat. Ofschoon deze studierichting hem altijd geboeid heeft en hij zich graag bezighoudt met planning, inrichting van het landschap en demografie, besloot hij vanwege de sterk heersende vergadercultuur binnen het PGO - probleemgestuurd-onderwijs - (en de problemen die hij vanwege zijn gehoor daarbij ondervond) deze studie te staken. Pogingen met wiskunde, informatica en Taal, Spraak & Informatica (automatisering van taal & spraak) strandden ook en na drie jaar zette hij een punt achter zijn universitaire carriere. 'Ik hoef geen drs., dr., of professor voor mijn naam te hebben om anderen te laten zien, wat ik allemaal wel en niet kan!” was steevast zijn antwoord als hem gevraagd werd, waarom hij niet verder was gaan studeren.

Reizen en reisinfo
Naast vrijwilligerswerk (krantenknipsels rubriceren voor een milieu-actiewinkel, bij een belangenvereniging voor gehandicapten gebouwen onderzoeken op toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel en later redactiewerk bij hun seizoensblad) was hij al een tijd bezig met zijn grootste hobby: reizen door Europa. Eerst begonnen in België, Luxemburg en Duitsland...... “nou nee, mijn eerste treinreis buiten Nederland maakte ik eigenlijk al in m’n 7e levensjaar van Londen naar Dorking. Ik mocht van m‘n moeder een Cadbury’s chocoladereep, (zo’n echte pure!), voor onderweg uit zo’n langwerpige automaat trekken. Tijdens de reis, brak ik een van m’n melkkiezen erop, (vele chocoladeliefhebbers weten ongetwijfeld, dat je met zo’n reep zowat een gat in iemands kop kunt slaan!).” Hij maakte al veel foto’s tijdens zijn reizen, maar zijn eerste uitzoekwerk kwam in 1999 bij het lezen van een artikel in de Eisenbahn-Kurier over de sluiting van tien lokale spoorlijnen in de deelstaat Sachsen-Anhalt. Hij bezocht een aantal lijnen vlak voor dat deze gesloten werden. Deze hobby vond in 2000 z’n voortzetting toen hij op fietsvakantie in Zuid-Oost Duitsland was en besloot om in Tsjechië (en 2 dagen later in Polen) te gaan kijken. “Maakte je toen al een sprong in de tijd terug, bij het passeren van de voormalige Duits-Duitse grens, bij het betreden van Tsjechië of Polen, stapte je zogenaamd nog eens een paar decennia terug in de tijd.”

Schrijven
Een andere hobby - naast LP’s verzamelen - die tijdens zijn middelbare schoolperiode al tot uiting kwam, was het schrijven. Hij schreef met groot enthousiasme scripties over Hard-Rock, Steppenwolf, de Februari-staking en de verschillen tussen de Otto- en Dieselmotor. De examenkrant verscheen ook geheel van zijn hand (daarvoor werkte hij vlak voor de deadline op een middag zo lang door, dat hij de tijd vergat en na afloop het schoolgebouw niet meer uit kon komen!)

Butenlandinfo ROVER
Bij ROVER verzorgde hij 3 jaar lang als vrijwilliger de buitenlandinfo. Het viel hem op dat over de Centraal- en Oosteuropese landen maar bitter weinig info beschikbaar was en hij ging toen zelf maar twee reisgidsen schrijven: een over Tsjechië en een over Polen, die hij ook zelf opmaakte en voorzag van de zelfgemaakte foto’s van zijn bezoeken aldaar. Deze vonden gretig aftrek bij leden én ROVER-medewerkers.
Hij voerde gedreven actie, toen NS in 2002/2003 de prijzen tussen Oud & Nieuw 2x wilde verhogen. Maar liefst 2000 handtekeningen haalde hij in z’n eentje op: ook op eigen initiatief bij studentenflats en op stations als Zutphen, Apeldoorn en Deventer, waarbij na het missen van de allerlaatste trein vanuit Arnhem 20 km in het holst van de nacht naar huis moest lopen (kon gebeuren!). Hij had nog jarenlang voor ROVER de Buitenlandinfo willen blijven doen, maar toen de voorzitter na het winnen van de rechtszaak alsnog schikte met de verliezende partij (over dezelfde tarievenkwestie) en daarna doodleuk ging verkondigen dat met de achterban overlegd te hebben (wat dus helemaal niet zo bleek te zijn!), schreef hij een boze mail met daarin de vraag om uitleg, “Hoe kijkt u tegen het volgende aan? Iemand actie laten voeren is leuk, (en ik deed het met alle liefde en plezier voor jullie!), maar als het allemaal voor niets is gebleken, en dat alleen maar door een schikking, die m.i. nooit aangeboden had mogen worden, dan zult u wel begrijpen dat alle actievoerders zich door u niet serieus genomen voelen!”, schreef hij als afsluitende zin. Toen daarop na 2x mailen geen antwoord terugkwam, besloot hij - hoe jammer hij het ook vond - ROVER vaarwel te zeggen. De intern-coördinatrice omschreef mijn vertrek als “een flinke aderlating voor de Buitenlandinfo”. Enkele jaren later bleek mijn vertrek zelfs de doodsteek en bestaat de Buitenlandinfo helemaal niet meer.

Kennismaking met Midden Europa en Hongarije
Maar beide hobby’s gingen gewoon door. Na het behalen van extra deelcertificaten natuurkunde en Duits op het avondonderwijs en een getuigschrift voor een DTP-opleiding+grafische nabewerking gingen de reisjes gewoon verder. Niet alleen naar Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Italië, maar ook naar wat ooit achter het IJzeren-Gordijn lag. In 2005 voordat een reis door Duitsland, Polen, Slowakije en Oostenrijk begon, maakte onze beroepstreinreiziger een planningsfout, waardoor hij nog een dag moest wachten, voordat hij via Wenen naar huis kon. “Toen gold in Duitsland bij goedkope kaartjes al strikte treinbinding en kun je maar beter een dag langer inplannen, veel goedkoper dan een nieuw (vol) kaartje kopen!” Hij was in Zuid-Slowakije en besloot via Hongarije (Szolnok) richting “Bécs” (Wenen) te gaan, zijn eerste bezoek aan Hongarije, een toch wat ander land dan Slowakije en met een taal die op geen andere taal lijkt. Het binnentreden volgde per trein via de inmiddels gesloten grensovergang bij Somoskőújfalu.

Hongaarse spoorwegen in beeld
In 2006. tijdens een eenmansactie van een conducteur in de trein van Kál-Kápolna naar Kisterenye, werd hij geconfronteerd met de boze plannen van de MÁV (Hongaarse Spoorwegen), die maar liefst 25 lokale spoorwegen wilde sluiten. Hij discussieerde daarover mee op de - voormalige - Yahoo-praatgroeplijst Hongarije. Zijn schrijfsels trokken de aandacht van Most Magyarul! en de schrijver werd benaderd met de vraag om voor MM! Een artikel hierover te gaan schrijven. Hij bezocht in 2007 Hongarije, reisde hij langs 6 - inmiddels gesloten - lijnen en 3 maanden later verscheen in MM! 39 zijn debuutverhaal. Kort daarop (MM! 41) volgde een verhaal over sporen door Baranya en niet veel later verscheen zijn eerste verhaal over Miskolc en het grottenbad in Miskolctapolca. In 2011 breidde hij zijn interesse-gebied uit naar Roemenië, Kroatië en de andere oud-Hongaarse gebieden. Maar hij is eentje boordevol met ideeën, zoals in 2013 bleek. Op zijn initiatief werd een uitgave (MM 63!) geheel gewijd aan Kassa (Košice), in dat jaar Culturele-Hoofdstad van Europa en onlangs verscheen in MM! 75 een artikel over 3 (deels heropende) smalspoorlijnen. Naast schrijven en fotograferen houdt hij zich ook bezig met het bijhouden van treininfo binnen nagenoeg heel Europa en kunnen lezers (of wie ook maar interesse heeft) info opvragen over trein- en busreizen naar- en in Hongarije (of een van de oud-Hongaarse gebieden buiten het huidige Hongarije. Alle reizigerslijnen van het Hongaarse Spoorwegnet heeft hij ooit helemaal bereden. Op zijn verlanglijstje staat sinds jaar en dag: het bereizen van de Transsiberië-spoorlijn!


Publicaties in Most Magyarul! Hongarije Magazine

De cijfers verwijzen naar de editienummers:

39 Lijnen en treinen verdwijnenCover nummer 63
41 Sporen door Baranya
42 Per trein en smalspoor door het onbekende Noordoosten
43 Sporen op de Alföld
45 Nachttreinen
46 Slim sporen en & naar Hongarije
47 Miskolc (& coverfoto)
48 Kindertrein/Gyermekvasút
50 Veranderingen treinverbindingen van/naar Hongarije
51 Árpád-trein en Vasúttörtenéti Park
54 Sporen in Transsylvanië
55 Foto’s bij artikel over Tapolca
57 Nieuwe treinopzet bij Roemeense Spoorwegen
59 Per trein door Lage (en Hoge) Tatra (in Slowakije)
62 Citadella (tweetalig): de spoorverbinding van Budapest via Slovenië naar Venetië
63 Per trein naar Kassa/Košice en kindertrein (+ coverfoto)
65 Toeslag ipv tariefsverhoging
65 Grotconcert Valkenburg door Hajrá Gypsies
67 Lendava-Čakovec
69 Nachttreinen naar Hongarije + Čakovec-Lendava
70 Kárpátalja Expressz (deel 1)
71 Kárpátalja Expressz (deel 2)
73 Foto’s bij artikel Fiets- en Wandelbeurs
75 Smal sporen in Börzsöny, Somogy en Vál-völgy

Cover van treinreisgids Hongarije door David Nijenhuis voor Most Magyarul! Hongarije MagazineSpecials:
Toerisme Special 2013: Foto’s bij artikel Wandelen in Hongarije
Toerisme Special 2014: Tapolca en kuurbadhotel Pelion

Mini-reisgids Fiets en trein in Hongarije (2011)
Infobrochures Treinreizen in Hongarije (2014)

Treinreisinformatiepagina's op de website van Most Magyarul! Hongarije Magazine
Treinroutes en treintips voor het reizen naar en in Hongarije per trein
Fietsvervoermogelijkheden Nederland-Hongarije

Enige ander publicaties

- Examenkrant Deze Kant Boven SSG/OSG De Delta (mei 1995)
Lijn 42/Ligne 42. Langs de Amblève en Salm (mei 2000)

- Verschillende artikelen buitenlandinfo ROVER (2001-2003)
- CIV 51 Reizen naar en in Polen
- CIV 54, Reizen naar en in Tsjechië

 WIGWijs: De Islam en omgang met liefdadigheid

Verschillende stukjes op www.stevigestukkies.nl (Daafje)